Søk i denne bloggen

4. januar 2011

Ostekake

Denne fantastiske ostekaken laget jeg til jul og den fikk ben å gå på. Den er frisk og god, samtidig som det er god og feit. Målene er litt ca.mål, for jeg eksperimenterte meg fram til denne oppskriften og glemmer å skrive ned hvor mye jeg har brukt. Denne var også vellykket hos venner som ikke er lavkarbere. Bunnen var ikke lavkarbo i denne omgangen. Den var laget av glutenfrie digestivekjeks (husker ikke hva de heter, men det var 49 g karbohydrater pr 100 g. Svart pakning og uten melk, gluten og soya tror jeg). Men jeg ser at Gerds ostekake har mandelbunn og det er nok en mer lavkarbovennlig løsning.Geleen er laget etter inspirasjon fra Frida.

Vivians ostekake med bringebær

Bunn
1 pk glutenfri Digestivekjeks
200 g smeltet smør

Framgangsmåte
1. Knus kjeksen i en pose med kjevle eller i en food processor.
2. Smelt smøret
3. Bland disse og fordel det på bunnen av en kakeform kledd med bakepapir. Denne kaken kan med fordel også lages rett på et kakefat. Da tar du bare av bunnen og setter ringen på kakefatet og fordeler massen. Sett den i kjøleskapet mens du lager ostefyllet. Dersom du vil ha en mer lavkarbobunn anbefaler jeg å se oppskriften på Gerds ostekake.

Geleen
* 400 g frosne bringebær
* ca 7 dl vann
* ca 2-3 dl sukrin
* ca 1 ts stevia
* 4 ts gelatinpulver

Framgangsmåte
1. Ha vann og bringebær i en kasserolle og la det koke i ca 20 min
2. Sil av bærene, fortsett å kok inn bringebærvannet til det er ca fem dl.
3. Smak til med søtning. Jeg liker det ikke alt for søtt, men husk at det skal være litt søtt for det skal blandes med flere ingredienser. Evt. kan man søte mer etter man har blandet.
4. Bland gelatinpulveret i 3 dl av væsken. Rør godt. Jeg fikk noen små "krystaller" i kaken av gelatin som ikke var godt nok utrørt. La den avkjøles litt før den blandes med kremmen. Dersom du ønsker det kan du bruke resten av væsken som gelelokk på kaken. Jeg brukte det til å lage gløgg av.

Ostekrem
1 pk philadelphiaost (nøytral)
1 boks seterrømme
1 pk fløte

Framgangsmåte
1. Rør ost og seterrømmen klumpfri.
2. Pisk fløten til krem
3. Bland alle ingrediensene med geleen. Rør forsiktig til den er jevn rosa og ha det oppå bunnen. La den stå i kjøleskapet til den har stivnet.
Nydelig!

5 kommentarer:

  1. Åh, Herreguuuud, den så heilt divine ut!!! Sånn må du lag når æ kjæm på besøk :D :D

    SvarSlett
  2. Klart det :) Den va veldig god!

    SvarSlett
  3. Nam! Kombinerte oppskriften din med en sjokoladenøttebunn - fryktelig godt, takk for at du delte. :)

    SvarSlett
  4. Sjokoladenøttebunn hørtes digg ut. Bruker du hasselnøtter da eller? Bra du likte den foresten :)

    SvarSlett
  5. Jeg eelsker ostekaker! Så denne må jeg teste snart :) sjokonøttebunn hørtes kjekt ut!

    SvarSlett