Søk i denne bloggen

17. januar 2012

Vivians nøttegodt

Jeg smakte Polly's nøttegodt (eller hva de heter) her om dagen. De var gode. Men jeg tenkte at det kunne jo ikke være så vanskelig å lage en lavkarboversjon. Mine ble veldig gode, men jeg har ikke målt hvor mye jeg brukte av hver ingrediens. Så dette er litt sånn ca.

Ca to håndfuller Pekannøtter
Ca to håndfuller Cashewnøtter
Ca to håndfuller Mandler
Ca 5-6 ss Tagatesse
ca 2 ts smør
Et par gode klyper maldonsalt


Jeg hakket nøttene litt opp, drysset maldonsalt over, smeltet smøret i pannen, hadde ca en ss vann i og drysset halvparten av tagatessen i. Karamelliser tagatessen og tilsett nøttene slik at den karamellen er jevnt fordelt. Jeg hadde bakepapir i en brødform og trykket det ut over bunnen. Jeg lagde den i to omganger for at det skulle bli lettere. Dersom det blir litt lite karamell er det bare å lage litt til av tagatesse.

Etter den har stivnet ordentlig kuttet jeg den i kvadrater med en skarp kniv.

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskriften! Den var god på en kald og grå dag:-)

    Hilsen
    Cecilie

    SvarSlett
  2. Nydelig godt. Laga en ladning til jul, men den forsvant fort at jeg måtte lage en ny og større porsjon. Håper denne får stå i fred til julefreden senker seg.

    Mvh
    Trine

    SvarSlett