Søk i denne bloggen

10. november 2011

Iskrem i ismaskin

Jeg elsker iskremmaskinen min! Jeg har laget mange typer is og det er noe av det beste jeg vet. Alle som har smakt har syns det er godt. Et spørsmål jeg får er "er det INGENTING sukker i denne?" Nei, det er ikkje det ;)

Grunnoppskrift:
1 pakke fløte
4-5 eggeplommer
4-6 ss sukrin
ca 1/8 ts steviaekstrakt
Smakstilsetning

Framgangsmåte:
1. Pisk eggeplommer med søtstoff. Bruk gjerne litt mindre enn i oppskriften og smak til blandingen etterhvert.
2. Pisk fløte litt stivt, men lettere enn vanlig krem.
3. Tilsett smakstilsetning i eggeblandingen.
4. Bland eggeblandingen i fløten. Smak gjerne til med søtstoff. Forsiktig med steviaen. Det kan lett bli litt for mye.
5. Hell den i iskremmaskinen og lag den etter maskinens bruksanvisning.

Smakstilsetninger jeg har prøvd:
2-3 ss lakrisekstrakt. Denne ble veldig god, men så i en oppskrift at man kunne ha salmiakksalt i. Tror jeg vil prøve det en annen gang.

Eller
350 gram frosne jordbær most med stavmikser.

Eller
1 banan + 3 pasjonsfrukt most med stavmikser.

Eller
Sjokolad smeltet i to ss smør med ristede pecannøtter. Dette has i på slutten, når isen er nesten ferdig, slik at den ikke setter seg fast.

Jeg skal legge inn alle smaker jeg har prøvd etterhvert.
Velbekomme :)

5 kommentarer:

  1. Dette høres kjempelekkert ut! Jeg har ingen ismaskin, men det går vel an å lage for det? Har du pre-ismaskin-erfaring?

    SvarSlett
  2. Jeg har laget iskrem før. Mener å huske at man da pisker kremen helt stiv og blander de to blandingene veldig forsiktig. Man skal helst piske den opp hvert kvarter/hver halvtime så den ikke krystaliserer seg. Det er viktig at boksen du fryser den i er helt tett.

    SvarSlett
  3. Vi fikk ismaskin til jul, så må vel snart prøve den ;) Heimelaga is er det beste i verden!

    SvarSlett
  4. Det er sant. Elsker ekte fløteis :) Smaker mye bedre enn butikkjøpt :D

    SvarSlett