Søk i denne bloggen

10. juni 2010

Sommermat

I dag hadde mor laga nydelig mat til oss. Svensk flæskfilet med fake "potetsalat" og salat. Det va nammis. Her e oppskrifta på "potetsalaten"

Ingredienser
*1/2 Squash
*1/2 beger creme fraise/rømme
*Majones (usikker på kor mykje)
*1/4 Rødløk
*Krydder etter smak - gjerne urter (for eksempel gressløk)

1. Skrell squashen og del den i biter.
2. Kutt løken i små biter.
3. Bland rømme og majones, ha i valgt krydder.
4. Bland alle ingredienser og la det gjerne stå litt for at alle smakane skal sette seg.

Eg har også prøvd Nannahs Nannahs fake potetsalat sellerirot  Den er også fryktelig god, men eg har modifisert oppskriften litt. Eg har kutta ut egga og dijonsennepen. Eg kjøpte sylteagurka på ei innvandrerforetning. Der hadde dei en type heilt uten sukker.
*1/2 sellerirot
*1/2 liten rød løk
*Noen skiver sylteagurk
*5 store ss rømme
*5 ss majones
*1 ts agurklake
*salt og pepper
*klippet/tørka gressløk
*Kvitløk (ca en fedd eller ei ts kvitløkspulver)
*1-2 ts urtegård

Kutt sellerirot i små biter og kok den til den er mør. Bland alle ingrediensene og la de stå å godgjøre seg. Tilsett sellerirota når den er kald eller romtemperert. Den e yummi :)

3 kommentarer:

  1. nam nam det så godt ut. les om sondre sin islagerkunst : http://sjef1.blogspot.com/
    Den isen er genial og sunn.

    SvarSlett
  2. Har vært litt treg med å sjekke ut linken din Silje. Eg kan nok ikkje ete nåke særlig banan, for det er veldig mykje karbo i. Men eg har laga is av fløte, eggeplommer og 86% sjokolade og den syns eg var ganske god. Trur nok og at eg hadde syns den isen til han Sondre hadde vært litt for søt for meg. Har blitt overfølsom for sukker (og salt) etter eg har avvent meg ;)

    SvarSlett
  3. ååå ja. æ spis ikke banan førdi æ ikke tåle det, men det er så syyykt godt!! nammedinam
    det er gøy å lage sin egen is, om den er god da.. prøvde å lage is på barneskolen, den værste isen æ nån ganga har smakt +o(

    SvarSlett