Søk i denne bloggen

22. september 2010

Kokosmuffins

Disse muffinsene har jeg funnet på Lauren sin blogg Healthy Indulgences. Det er den beste søtsaksbloggen for lavkarbere vil jeg våge å påstå. Jeg haldde halvparten av sukrinen og steviaen som er i orginaloppskriften, fordi jeg synes det blir for søtt. Jeg serverte disse til venner som synes det var veldig godt. Jeg brukte kokosfløte, men da ble deigen litt tykk, så jeg hadde i en skvett laktoseredusert melk. Jeg tror man må spe litt med melk eller noe om man bruker kokosfløte, for den er veldig tykk.

20 minimuffins eller 6 store muffins
Ingredienser:
* 2 ss kokosolje eller smør
* 1/4 cup (ca 0,6 dl) mandelmel
* 2 ts Vaniljeeksrakt (det hadde jeg ikke, så det droppet jeg)
* 2 cups (ca 4,5 dl) kokosmasse (den kjører du i blender eller kjøkkenmaskin slik at det blir mel av den)
* 1 ss kokosmel
* 1/4 cup (ca 0,6 dl) kokosmel (jeg bruker Aman Prana sitt, finnes på helsekost om du er heldig)
* 1/2 cup (ca 1,2 dl) Sukrinmelis eller 1/4 (ca. 0,6 dl) cup honning eller 1/2 cup (ca. 1,2 dl) Splenda (jeg brukte sukrin og ca halvparten av det som står i oppskrifta)
* 1/2 ts Stevia (brukte 1/4 ts)
* 3 store egg
* 1/2 ts bakepulver

Fremgangsmåte
1. Sett ovnen på 175 grader
2. Lag mel av kokosmassen og bland de tørre ingrediensene.
3. Smelt smør/kokosolje, pisk inn egg, vanilje og kokosmelk
4. Ha de tørre ingrediensene i de våte og pisk til det er en jevn røre.
5. I orginaloppskriften skal man ha blandingen i minimuffinsformer. Jeg brukte 6 silikonformer i normal str.
6. Stek på 175 grader i ca 30 minutter (jeg tror at vår ovn bruker lengre tid å steke ting enn nyere ovner. Sjekk etter ca 20-25 minutter). De er lett brune oppå når de er ferdige. Sjekk med et sånt treredskap man sjekker bakverk med (noen som vet hva det heter?

Ca 3,7 karber i en stor muffin med sukrin og stevia.

Jeg glemte å ta bilder av de. Men du kan se bilde av Lauren sine minimuffins her. Jeg laget uten glasur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar