Søk i denne bloggen

4. juni 2011

Energifordelingen i et LCHFkosthold

Jeg hadde i begynnelsen problemer med å forstå hvordan man skulle klare å spise 70% fett, 25% protein og 5% karbohydrater (noen har litt andre fordelinger, noen spiser enda mer fett) og så for meg en tallerken der 70% av maten var fett, 25% var kjøtt og 5% var grønnsaker. Men det jeg ikke tenkte over var at det er snakk om energiprosent. Eller kalorier om du vil. Vanligvis bryr man seg ikke om kalorier på et lavkarbokosthold. Men for å regne energiprosent, må man nødvendigvis regne kalorier eller kilojoule. Proteiner og karbohydrater inneholder 4 kalorier per gram, mens fett inneholder 9 gram kalorier per gram. Energitettheten er altså større i fett.

Så fettet har mer enn dobbelt så mye kalorier som de andre næringsstoffene. Derfor vil det på en tallerken ikke være den samme fordelingen.

Min frokost i dag besto av:
100 g bacon
2 store egg
50 g paprika
Energifordelingen i dette måltidet var 76% fett, 22% protein og 2% karbs.

Som dere ser trengte jeg ikke noe ekstra fett bortsett fra baconet (jeg stekte i smør, men har ikke lagt det inn).

Dersom du har lyst å følge med på din egen energifordeling kan du sjekke det på diett.no
Dersom du vil lese mer om energifordeling og fett anbefaler jeg dette innlegget av  Lena Beatrice.

2 kommentarer:

  1. Æ følge også bloggen din, syns det er koselig å følge med ka du styre med. Du er skikkelig flink, Vivian:) Lykke til med sommerjobb, ny leilighet og lavkabo. Klæm fra tante Helen;))

    SvarSlett
  2. Tusen takk tante :) Så koselig at du følge med :) Stor klem og suss <3

    SvarSlett